Σύμφωνα με την ορφική διδασκαλία, ο Έρωτας
προήλθε από το «κοσμικό αυγό» που άφησε ηΝύχταστους κόλπους τουΕρέβους. Υπέρ μιας
κοσμογονικής καταγωγής του τίθεται και οΗσίοδοςστηΘεογονία, καθώς αναφέρει
πως ο Έρωτας προήλθε από τοΧάοςμαζί με τηΓαία, στοιχεία
επίσης χωρίς γεννήτορες.
Στη μεταομηρική μυθολογία παρουσιάζονται και
άλλοι γεννήτορες του Έρωτα, ενώ συχνά σχετίζεται με τη θεά Αφροδίτη. Σύμφωνα με
τηΣαπφώείναι
γιος της Αφροδίτης και τουΟυρανού, ενώ
σύμφωνα με τονΣιμωνίδη τον Κείοείναι γιος της Αφροδίτης και τουΆρη. Αναφέρεται
και ως υπηρέτης και συνοδός της Αφροδίτης. ΟΑλκαίοςαναφέρει ότι ο Έρωτας ήταν γιος τηςΊριδαςκαι τουΖέφυρου. Σε άλλες πηγές,
πατέρας του Έρωτα θεωρείται οΉφαιστος.
Από τους τραγικούς, ιδιαίτερη σημασία στον θεό
Έρωτα αποδίδει οΕυριπίδης. Ο Ευριπίδης
διαχωρίζει τη δύναμη του Έρωτα σε δύο μορφές: Σε αυτή που μπορεί να οδηγήσει
στην Αρετή και σε εκείνη που οδηγεί στην Αθλιότητα. Με παρόμοιο τρόπο, στοΣυμπόσιοτουΠλάτωναεντοπίζουμε τον «καλό» Έρωτα (γιο της
Αφροδίτης Ουρανίας) και τον «κακό» Έρωτα (γιο της Αφροδίτης Πανδήμου). Στην
αρχαιοελληνική μυθολογία υπάρχουν δύο βασικές υποστάσεις του Έρωτα: η παλιότερη
θεότητα είναι αυτή που ενσαρκώνει όχι μόνο τη δύναμη της ερωτικής αγάπης αλλά
και τη δημιουργική δύναμη της αεικίνητης φύσης, αποτελούσε το πρωτότοκο Φως που
ευθύνεται για την ύπαρξη και την τάξη όλων των πραγμάτων στον Σύμπαν.
Σύμφωνα με τη Θεογονία του Ησίοδου, αυτή η μορφή
του Έρωτα γεννήθηκε πριν από τους θεούς του Ολύμπου, όταν το Χάος γέννησε τη
Γαία και τον Τάρταρο. Σύμφωνα με τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, «άνθισε» από ένα
αυγό, καρπό της ένωσης της Νύχτας και του Σκότους.
Στα Ελευσίνια Μυστήρια, ο Έρως λατρευόταν ως
Πρωτόγονος, αυτός δηλαδή που γεννήθηκε πρώτος.
Από την άλλη πλευρά, αργότερα στα χρόνια της
αρχαιότητας, ο Έρωτας προέκυψε ως γιος της Αφροδίτης (με πατέρα είτε τον Άρη,
είτε τον Ήφαιστο).
Σύμφωνα με άλλες πηγές, γεννήθηκε μαζί με την
Αφροδίτη, ενώ άλλοι τον θεωρούν γιο της Ίριδας και του Ζέφυρου.
Αυτή η μορφή του Έρωτα ανήκε στη συνοδεία της
Αφροδίτης, δάμαζε την πρωταρχική δύναμη της αγάπης και την κατεύθυνε κατά τη
θέλησή του προς τους θνητούς, ένας ρόλος που αρμόζει στον καρπό της ένωσης της
«Αγάπης» (Αφροδίτη) είτε με τον «Πόλεμο» (Άρης) είτε με τη «Φωτιά» (Ήφαιστος).
Υπάρχουν μύθοι που τον θέλουν πανέμορφο στην
όψη, αλλά και συχνή πηγή μπελάδων για τους θεούς και τους θνητούς. Άλλοι μύθοι
παρουσιάζουν έναν Έρωτα με γνώση της τεράστιας δύναμής του, να αρνείται τις
παρακλήσεις της μητέρας του και των άλλων θεών να επεμβαίνει στη ζωή των θνητών (Βικιπαίδεια). ¨Ενα πολύ ενδιαφέρον βίντεο από το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης για τον ΄Ερωτα , από την εποχή της Ησιόδειας Θεογονιας, έως την ύστερη αρχαιότητα.
Ο ΄Ερωτας , με την όποια μορφή του,
πηγή έμπνευσης και δημιουργίας, δεν άφησε ασυγκίνητο κανέναν καλλιτέχνη,
είτε ποιητή, είτε ζωγράφο, είτε μουσικό. Πάμπολλες απεικονίσεις του , κατακλύζουν
τα μουσεία τέχνης όλου του κόσμου.
Ας απολαύσουμε μερικά απ΄αυτά τα έργα:
Ἔρως ἀναπαυόμενος, Falconet
Ἔρως καὶ Ψυχή, τοῦ A. Canova
Ἔρωτος κυνηγότοποι, Burne-Jones
Ἔρως καὶ Ψυχή
Ὁ Ἔρως ὑπερνικῶν τὸν Πᾶνα
Προσφοραὶ εἰς Ἔρωτα, Greuze
Ἔρως καὶ Ψυχή, Bouguereau
Ὁ Ἔρως φεύγει, Bouguereau
Εἰς τὸ Βασίλειον τοῦ Ἔρωτος, Bouguereau
Ἡ Ψυχὴ εἰσέρχεται εἰς Ἔρωτος Κῆπον,
Waterhouse
Ἔρως, ῥωμαϊκὸν ἄγαλμα
Ἔρωτος θρῆνος, Bouguereau
Νεαρὴ κόρη ἀμύνεται ἀπὸ τὸν Ἔρωτα,
Bouguereau
Ὁ Ἔρως εὐρίσκει τὴν Ψυχήν, Burne-Jones
Ἡ Ἀφροδίτη παρηγορεῖ τὸν Ἔρωτα, Boucher
Ἔρως καὶ Ἀφροδίτη, τοῦ Lotto.
΄Αρης , Αφροδίτη και ΄Ερως και
Χρόνος, 1625 Guercino
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου