Τίποτα δεν είναι γλυκύτερο από την πατρίδα,
αυτό είναι ήδη κοινός τόπος. Αν τίποτα λοιπόν δεν είναι γλυκύτερο,
υπάρχει μήπως κάτι άλλο πιο σεβαστό και θείο; Πραγματικά, αιτία και
δάσκαλος όλων όσων οι άνθρωποι θεωρούν σεβαστά και θεία είναι η πατρίδα,
αφού αυτή τα γέννησε, τα ανέθρεψε και τα καλλιέργησε. Πολλοί βέβαια
θαυμάζουν πόλεις για το μέγεθος τους, τη λαμπρότητα και την πολυτέλεια
των δημόσιων έργων τους, την πατρίδα όμως την αγαπούν όλοι. Και κανείς,
ακόμα και από αυτούς που καταβάλλονται από την απόλαυση των ματιών, δεν
εξαπατήθηκε τόσο, ώστε από το μεγάλο πλήθος των θαυμαστών πραγμάτων των
άλλων χωρών να λησμονήσει την πατρίδα του. Όποιος πάλι καυχιέται ότι
είναι πολίτης ευημερούσας πόλης μου φαίνεται πως αγνοεί ποια τιμή πρέπει
να απονέμει στην πατρίδα, κι ένας τέτοιος άνθρωπος είναι φανερό πως θα
στενοχωριόταν, αν τύχαινε να έχει πατρίδα του πόλη λιγότερο προνομιούχα.
Για μένα όμως είναι πιο ευχάριστο να τιμώ ακόμα και αυτό το όνομα της
πατρίδας. Όταν κάποιος προσπαθεί να συγκρίνει τις πόλεις, πρέπει να
εξετάζει το μέγεθος τους, την ομορφιά τους και την αφθονία των αγαθών.
Όταν όμως το θέμα είναι να διαλέξει ανάμεσα τους, κανείς δεν θα
προτιμούσε την πιο λαμπρή παρατώντας την πατρίδα του. Θα ευχόταν βέβαια
να είναι και η πατρίδα του παρόμοια με τις ευημερούσες, ωστόσο θα τη
διάλεγε, όπως και να 'ταν. Ακριβώς το ίδιο κάνουν τα δίκαια παιδιά και
οι καλοί πατέρες. Ούτε κάποιος καλός και σωστός νέος θα προτιμούσε ποτέ
άλλον εκτός από τον πατέρα του ούτε και ο πατέρας, περιφρονώντας το
παιδί του, θ' αγαπούσε άλλον νέο. Στην πραγματικότητα οι πατέρες,
επηρεασμένοι από την αγάπη τους, τόσα πολλά χαρίζουν επιπλέον στα παιδιά
τους, ώστε αυτά τους φαίνονται τα ομορφότερα, το πιο ψηλά και τα πιο
άριστα προικισμένα σε κάθε τομέα. Όποιος δεν κρίνει τον γιο του με αυτό
τον τρόπο δεν πιστεύω ότι έχει μάτια πατέρα. Πρώτα πρώτα λοιπόν το όνομα
της πατρίδας είναι το πιο οικείο από κάθε άλλο, γιατί δεν υπάρχει
τίποτα οικειότερο από τον πατέρα. Αν κάποιος παρέχει στον πατέρα του την
πρέπουσα τιμή, όπως προστάζουν και ο νόμος και η φύση, τότε θα έπρεπε
πρώτιστα να τιμά την πατρίδα- γιατί και ο ίδιος ο πατέρας του ανήκει
στην πατρίδα, καθώς και ο πατέρας του πατέρα του και όλοι οι προγονοί
τους, και το όνομα του πατέρα πάει πολύ πίσω, μέχρι που φτάνει ως ,τους
πατέρες-θεούς.
΄Ολυμπος, www.sarantaporo.gr |
Ακόμα και οι θεοί έχουν πατρίδες και χαίρονται γι’ αυτό"
κι ενώ επιβλέπουν όλα τα ανθρωπινά πράγματα, όπως είναι φυσικό, και
θεωρούν ιδιοκτησία τους κάθε ξηρά και θάλασσα, παρ' όλα αυτά καθένας
τους προτιμά την πόλη που γεννήθηκε περισσότερο απ' όλες τις άλλες. Οι
πόλεις, που αποτελούν πατρίδες θεών, είναι πιο ιερές, και τα νησιά, που
σύμφωνα με τους μύθους υπήρξαν τόποι γέννησης θεών, είναι πιο θεϊκά.
Έχουν λοιπόν θεσπιστεί θυσίες για χάρη των θεών, κάθε φορά που κάποιος
πάει στις πατρίδες τους για να τελέσει μια ιερουργία. Αν λοιπόν οι θεοί
τιμούν το όνομα της πατρίδας, δεν θα έπρεπε το ίδιο και πολύ περισσότερο
να κάνουν οι άνθρωποι; Ο καθένας μας είδε για πρώτη φορά τον ήλιο από
την πατρίδα του, κι έτσι αυτός ο θεός, αν και είναι κοινός σε όλους,
θεωρείται από τον καθένα μας πατρώος εξαιτίας του τόπου από τον οποίο
τον είδαμε για πρώτη φορά. Ακόμα, καθένας μας εκεί άρχισε να μιλά,
μαθαίνοντας πρώτα τη μητρική του γλώσσα, κι εκεί άρχισε να γνωρίζει τους
θεούς. Αν σε κάποιον έλαχε τέτοια πατρίδα, ώστε να χρειάζεται κάποια
άλλη για την ανώτερη εκπαίδευση του, θα έπρεπε και πάλι να χρωστά
ευγνωμοσύνη στην πατρίδα του γι' αυτές τις πρώτες γνώσεις διότι δεν θα
γνώριζε ούτε καν τι σημαίνει η λέξη πόλη, αν δεν του δίδασκε η πατρίδα
του ότι υπάρχει η πόλη.Όλες τις διδασκαλίες και τις γνώσεις τις
συλλέγουν, πιστεύω, οι άνθρωποι για να γίνουν με αυτές χρησιμότεροι για
την πατρίδα τους. Αλλά και χρήματα αποκτούν εξαιτίας της φιλοδοξίας τους
να συμβάλλουν στις δημόσιες δαπάνες της. Δικαιολογημένα, νομίζω- διότι
δεν πρέπει να είναι αγνώμονες όσοι έτυχαν των μεγαλύτερων ευ εργεσιών.
Αντίθετα, αν κάποιος επιστρέφει τη χάρη σε κάποιον άλλον, σε περίπτωση
που ευεργετηθεί από αυ τόν, κάτι που είναι δίκαιο, είναι πολύ
περισσότερο πρέπον ν ανταμείβει την πατρίδα του με ό,τι αρμόζει.
Υπάρχουν νόμοι στις πόλεις που απαγορεύουν την κακομεταχείριση των
γονέων4 και η πατρίδα πρέπει να θεωρείται κοινή μητέρα όλων, να της
αποδίδονται ευχαριστήριες προσφορές για την ανατροφή μας και για τη
γνώση μας γι' αυτούς τους ίδιους τους νόμους.Κανένας δεν βρέθηκε ποτέ να
έχει τόσο πολύ λησμονήσει την πατρίδα του, ώστε να μη νοιάζεται καθόλου
γι αυτή, όταν βρίσκεται σε άλλη πόλη.
Αντίθετα, όσοι δυστυχούν σε
ξένους τόπους δεν σταματούν να επαναλαμβάνουν πως η πατρίδα είναι το
μεγαλύτερο αγαθό* όσοι πάλι ευημερούν, όσο ευτυχισμένοι κι αν είναι στα
άλλα, ωστόσο πιστεύουν ότι τους λείπει ένα πράγμα τουλάχιστον, και
μάλιστα μεγίστης σημασίας, το ότι δεν ζουν στην πατρίδα τους, αλλά είναι
ξενιτεμένοι- γιατί η ξενιτιά είναι ντροπή. Και άνθρωποι που κατά τον
καιρό της απουσίας τους από την πατρίδα έγιναν επιφανείς, είτε εξαιτίας
της απόκτησης περιουσίας είτε εξαιτίας της δόξας από τιμές είτε εξαιτίας
μαρτυρίας για τη μόρφωση τους είτε εξαιτίας επαίνου για την ανδρεία
τους, μπορεί να τους δει καθένας να βιάζονται γενικά για να γυρίσουν
στην πατρίδα τους, σαν να πιστεύουν ότι δεν υπάρχουν πουθενά αλλού
καλύτεροι άνθρωποι στους οποίους να παρουσιάσουν τις επιτυχίες τους. Όσο
περισσότερο εκτιμάται κάποιος από τους άλλους, τόσο περισσότερο
βιάζεται να επανέλθει στην πατρίδα του.Ακόμα και οι νέοι αγαπούν την
πατρίδα τους. Οι ηλικιωμένοι πάλι, όσο περισσότερο συνετοί είναι από
τους νέους, άλλο τόσο μεγαλύτερη είναι και η αγάπη τους για την πατρίδα.
Καθένας λοιπόν από τους ηλικιωμένους λαχταρά και εύχεται να πεθάνει
στην πατρίδα του, έτσι ώστε, εκεί όπου άρχισε τη ζωή του, εκεί πάλι να
παραδώσει το σώμα του, στη γη που τον έθρεψε, και να μοιραστεί τους
τάφους των προγόνων του. Γιατί είναι φοβερό για τον καθένα να βρεθεί
ξένος και μετά θάνατον, θαμμένος σε ξένη χώρα.Πόσο πολύ αγαπούν την
πατρίδα τους οι πραγματικά γνήσιοι πολίτες μπορεί να το καταλάβει κανείς
από τους ανέκαθεν αυτόχθονες. Αντίθετα, οι έποικοι, ως νόθοι πολίτες,
μεταναστεύουν εύκολα, εφόσον δεν γνωρίζουν ούτε. αγαπούν το όνομα της
πατρίδας, αλλά πιστεύουν ότι θα βρουν τα αναγκαία προς το ζην παντού,
θεωρώντας ως μέτρο ευδαιμονίας την απόλαυση της κοιλιάς.
Από την άλλη
μεριά αυτοί, για τους οποίους η πατρίδα υπήρξε και μητέρα, αγαπούν τη γη
που τους γέννησε και τους ανέθρεψε, ακόμα κι αν- κατέχουν λίγη μόνο κι
αν είναι τραχιά και άγονη. Ακόμα κι αν δεν μπορούν να επαινέσουν την
αρετή του εδάφους, σίγουρα δεν θα τους λείψουν τα εγκώμια για την
πατρίδα τους. Αλλά κι αν δουν άλλους να υπερηφανεύονται για τις ανοιχτές
πεδιάδες τους και τα λιβάδια τα διάσπαρτα με λογιών λογιών φυτά, και
αυτοί δεν ξεχνούν να εγκωμιάσουν την πατρίδα τους, αδιαφορώντας μπροστά
στην ανικανότητα της γης ν' αναθρέψει άλογα για να επαινέσουν την
καταλληλότητα της ν' αναθρέφει ανθρώπους. Καθένας αδημονεί να γυρίσει
στην πατρίδα, ακόμα κι αν είναι νησιώτης, ακόμα κι αν μπορεί να έχει
καλή ζωή αλλού" ακόμα κι αν του δοθεί αθανασία, δεν θα τη δεχτεί,
προτιμώντας την ταφή στην πατρίδα, και ο καπνός από αυτή φαίνεται στα
μάτια του λαμπρότερος από τη φωτιά σε άλλα μέρη.Έτσι λοιπόν, τόσο
πολύτιμη φαίνεται να είναι για όλους η πατρίδα, ώστε μπορεί καθένας να
δει ότι και οι απανταχού νομοθέτες έχουν ορίσει την εξορία ως τη
σκληρότερη τιμωρία για τα μεγαλύτερα αδικήματα. Και δεν μπορεί κανένας
να πει ότι από αυτή την άποψη οι νομοθέτες διαφέρουν από τους
στρατηγούς. Αντίθετα, στις μάχες το σπουδαιότερο παράγγελμα προς τους
άνδρες που παρατάσσονται είναι ότι μάχονται για την πατρίδα τους και
κανείς απ' όσους ακούν αυτό δεν θέλει να φανεί ανάξιος• γιατί το όνομα
της πατρίδας κάνει τον δειλό ανδρείο.
Koller Mittagsmahl auf dem Felde |
αναδημοσίευση κειμένου από http://ermionh.blogspot.gr/2012/01/blog-post_2728.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου