H όλπη(1) Chigi γύρω στα 640 π.Χ (Εθνικό μουσείο της Βίλα Τζούλια, Ρώμη) είναι το αριστούργημα της Κορινθιακής ζωγραφικής και μας οδηγεί στο κατώφλι της κλασσικής τέχνης. Η σμικρογραφική διακόσμηση φτάνει σε υψηλό σημείο τελειότητας: πάνω σε ζώνες που δεν υπερβαίνουν τα πέντε εκατοστά ύψος, ένας μεγαλοφυής ζωγράφος συνέθεσε μιά πληθώρα σκηνών : μάχες οπλιτών που συγκρούονται υπό τους ήχους αυλών, κυνήγι λιονταριού ή λαγού, πομπές ιππέων, την κρίση του Πάριδος κλπ. Οι μορφές έχουν αποδοθεί με εξαιρετική ζωντάνια, με τέσσερα βασικά χρώματα, μαύρο, καφεκόκκινο, καφέ-κίτρινο ανοιχτό και λευκό, ενώ μιά ειδική "απόχρωση σάρκας" χρησιμοποιείται για τα γυμνά μέρη του σώματος : η ίδια τεχνική χρησιμοποιείται στη ζωγραφική των μεγάλων επιφανειών από την οποία διασώζονται σαν μοναδικά δείγματα ορισμένες πήλινες μετόπες από το ναό του Θέρμου.
Η όλπη Chigi είναι ένα έργο εξαιρετικό. Θα πρέπει να περιμένουμε τον αθηναϊκό 6ο αιώνα για να ξαναβρούμε ζωγραφική παρόμοιας ποιότητας . Εξάλλου , αυτό το εκπληκτικά πρώιμο ύφος εξαφανίζεται γύρω στο 625 και ο πρώιμος κορινθιακός ρυθμός που διαδέχεται τον πρωτοκορινθιακό, επανέρχεται στα συμβατικά ζωϊκά θέματα.
1. Η Όλπη είναι είδος οινοχόης,αρκετά υψηλή ,με ενιαία καμπύλη από το στόμιο έως τη βάση.
Το σιγμοειδές προφίλ από το επίπεδο χείλος έως το πόδι και η κάθετη
λαβή είναι τα κύρια χαρακτηριστικά αυτού του τύπου. Τούτο το σχήμα είναι
η αρχαιότερη οινοχόη του αττικού μελανόμορφου ρυθμού και παραγόταν από
την αρχή του έως το τέλος του 6ου αι. π.Χ.κείμενο: Kώστας Παπαϊωάννου από το βιβλίο ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
φωτογραφίες : The Beazley Archive
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου