Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

16 καλοκαιρινές νότες

Καλοκαίρι, άλλως, Θέρος , εξ΄ού και " Θέρος, τρύγος , πόλεμος" . Εποχή σημαντική του θερισμού και του αλωνίσματος και στη συνέχεια του τρύγου του σταφυλιού . Το πανηγύρι της ελληνικής υπαίθρου. Για τους αγρότες οι σημαντικές στιγμές της συγκομιδής του κόπου για την απόκτηση των βασικών αγαθών του σταριού και του κρασιού.


Για τους υπόλοιπους, εποχή διακοπών και χαράς, απόλαυσης της θάλασσας και του βουνού, εποχή διασκέδασης  και ραστώνης, αλλά και ερωτικής διάθεσης . ΄Εχει υμνηθεί η εποχή αυτή και τιμηθεί δεόντως , από ζωγράφους, ποιητές και μουσικούς ,που συνεχίζουν, ως σήμερα, να συντροφεύουν τη χαλαρή μας διάθεση, με στίχους και νότες όπως αυτές:

Θέρος (ακουστικό) με τη λύρα του Ψαραντώνη






Το καλοκαίρι σαν θα 'ρθεί 

 Μουσική & στίχοι: Λουκιανός Κηλαηδόνης
Μπουζούκι: Κώστας Παπαδόπουλος & Λάκης Καρνέζης
Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς


 

Το καλοκαίρι σαν θα ‘ρθει
πάνω στην άμμο την ξανθή
μαζί μου θε να περπατάς
και να μου λες πως μ’ αγαπάς
Τα μεσημέρια τα ζεστά
στην ακροθαλασσιά μπροστά
μαζί μου θε να τα περνάς
και να μου λες πως μ’ αγαπάς
Όμως αν μου κράταγες πιο σφιχτά το χέρι
όμως αν μ’ αγάπαγες όσο εγώ κι εσύ
το καλοκαίρι θα ‘ρχότανε τώρα
τώρα ποιος ξέρει πότε θα ‘ρθει
Το καλοκαίρι σαν θα ‘ρθει
πάνω στην άμμο την ξανθή
μαζί μου θε να περπατάς
για μας τους δυο να με ρωτάς
Τα μεσημέρια τα ζεστά
στην ακροθαλασσιά μπροστά
μαζί μου θε να τα περνάς
και να μου λες πως μ’ αγαπάς
Όμως αν μου κράταγες πιο σφιχτά το χέρι
όμως αν μ’ αγάπαγες όσο εγώ κι εσύ
το καλοκαίρι θα ‘ρχότανε τώρα
τώρα ποιος ξέρει πότε θα ‘ρθει

Θάλασσα πλατιά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιώργος Ρούσσος
Ερμηνεία: Αλίκη Βουγιουκλάκη



Θάλασσα πλατιά
σ’ αγαπώ γιατί μου μοιάζεις
θάλασσα βαθιά
μια στιγμή δεν ησυχάζεις
λες κι έχεις καρδιά
τη δικιά μου την μικρούλα την καρδιά

Όνειρα τρελά
που πετούν στο κύμα πάνω
φτάνουν στην καρδιά
και τα νιάτα μας ξυπνάνε
όνειρα τρελά
και οι πόθοι φτερουγίζουν σαν πουλιά

Έχω έναν καημό
που με τρώει γλυκά και με λιώνει
έχω ένα καημό θα `ρθω να στον πω
αδερφή μου εσύ θάλασσα που σ’ αγαπώ

Κύματα πουλιά
στα ταξίδια σας που πάτε
τα αλαργινά
την κρυφή μου λύπη πάρτε
κι απο `κει μακριά
να μου φέρετε κι εμένα τη χαρά
 
Τα θερινά σινεμά
Στίχοι , μουσική, ερμηνεία: Λουκιανός Κηλαϊδόνης

 


Φεύγουν τα καλύτερα μας χρόνια
ώρα με την ώρα βιαστικά
νιάτα που περνούν
που δε θα ξαναρθούν
κι εκείνο που βλέπω
να μένει τελικά

Είναι κάτι νύχτες με φεγγάρι
μες τα θερινά τα σινεμά
νύχτες που περνούν
που δε θα ξαναρθούν
μ’ αγιόκλημα και γιασεμιά

Φεύγουν τα καλύτερα μας χρόνια
κάποιος μας τα κλέβει μυστικά
χρόνια που περνούν
που δε θα ξαναρθούν
κι εκείνο που βλέπω να μένει τελικά

Είναι κάτι νύχτες με φεγγάρι
μες τα θερινά τα σινεμά
νύχτες που περνούν
που δε θα ξαναρθούν
μ’ αγιόκλημα και γιασεμιά
 
 Καλοκαιράκι 

Μουσική : Σπήλιος Μεντής 
Στίχοι :΄Ικαρος
Ερμηνεία:  Γιοβάννα


 Καλοκαιράκι έχει η καρδιά
και η αγάπη μου καλοκαιράκι
φυσάει ο μπάτης στα όνειρά μου
και στους καημούς μου το μελτεμάκι
Καλοκαιράκι έχει η καρδιά
και η αγάπη μου καλοκαιράκι

Καλοκαιράκι, καλοκαιράκι
και στη καρδιά μου έχω μεράκι

Άσπρο πανάκι πάνω στο κύμα
φουσκών’ η ελπίδα μου και ταξιδεύει
καλοκαιράκι κράτα το βήμα
γιατί ο χειμώνας παραμονεύει
Άσπρο πανάκι πάνω στο κύμα
φουσκών’ η ελπίδα μου και ταξιδεύει

Καλοκαιράκι, καλοκαιράκι
και στη καρδιά μου έχω μεράκι

Χωρίς εσένα καλοκαιράκι
τώρα δε θα μου `να ερωτεύμενη
δε θα `χα γράψει το τραγουδάκι
και θα `μουν μόνη και λυπημένη
Χωρίς εσένα καλοκαιράκι
τώρα δε θα μου `να ερωτεύμενη

Καλοκαιράκι, καλοκαιράκι
και στη καρδιά μου έχω μεράκι


Καλοκαίρι

Μουσική, στίχοι, ερμηνεία : Διονύσης Σαββόπουλος


 

 Καλοκαίρι
η γαλάζια προκυμαία θα σε φέρει
καλοκαίρι
καρεκλάκια, πετονιές μέσ’ το πανέρι
μες τη βόλτα αυτού του κόσμου που μας ξέρει
καλοκαίρι
πλάι στα μέγαρα, στις τέντες με τ’ αγέρι
καλοκαίρι
με χρυσούς ανεμιστήρες μεταφέρει
την βανίλια με το δίσκο του στο χέρι
την κοψιά μιας προτομής μέσ’ το παρτέρι
καλοκαίρι
μ’ ανοιχτό πουκαμισάκι στα ίδια μέρη

Καλοκαίρι
με μισόκλειστες τις γρίλιες μεσημέρι
καλοκαίρι
καθρεφτάκια και μια θάλασσα που τρέμει
στο ταβάνι και τους γύψους μεσημέρι
καλοκαίρι
με τον κούκο μέσ’ τα πεύκα και στ’ αμπέλι
καλοκαίρι
στόμα υγρό, μικροί λαγώνες, καλοκαίρι
με τη φέτα το καρπούζι στο ‘να χέρι
με φιλιά μισολιωμένα, καλοκαίρι
καλοκαίρι
λίγες φλούδες στης κουζίνας το μαχαίρι

Καλοκαίρι
του σκυμμένου θεριστή του τυφλοχέρη
καλοκαίρι
με βαριά μοτοσικλέτα μες τα σκέλη
τους φακούς του ανάβει μέρα μεσημέρι
καλοκαίρι
όλο πίσσα και κατράμι καλοκαίρι
καλοκαίρι
με τον ρόγχο του air condition μεσημέρι
φαλακροί μέσ’ τις σακούλες μας σαν γέροι
εκεινού με τ’ άσπρο κράνος που μας ξέρει
καλοκαίρι
μια οσμή νεκροθαλάμου, καλοκαίρι

Καλοκαίρι
στην αρχή σαν έγχρωμο έργο στην Ταγγέρη
αλλά εν τέλει
με του κάτω κόσμου το έγκαυμα στο χέρι
την λαχτάρα του στον κόσμο περιφέρει
καλοκαίρι
στον χαμό του οδηγημένο και το ξέρει
καλοκαίρι
τόσο ώριμο που πέφτοντας προσφέρει
μια πλημμύρα των καρπών, στάρι και μέλι
στον σπασμό του το απόλυτο το αστέρι
καλοκαίρι
μες τα κόκκινα της δύσης του ανατέλλει


Αν θυμηθείς τ΄όνειρό μου

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Στίχοι :Νίκος Γκάτσος
Ερμηνεία: Γιοβάννα

 

 Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου
δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά
τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου
μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά

Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου
σε περιμένω να `ρθεις
μ’ ένα τραγούδι του δρόμου να ρθεις όνειρό μου
το καλοκαίρι που λάμπει τ’ αστέρι με φως να ντυθείς





Το θαλασσινό τριφύλλι 

Μουσική : Λίνος Κόκοτος
Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Eρμηνεία:  Ρένα Κουμιώτη


 Μια φορά στα χίλια χρόνια
του πελάγου τα τελώνια
μες στα σκοτεινά τα φύκια
μες τα πράσινα χαλίκια.

Το φυτεύουνε και βγαίνει
πριν ο ήλιος ανατείλει
το μαγεύουνε και βγαίνει
το θαλασσινό τριφύλλι.

Το θαλασσινό τριφύλλι ποιος
θα βρει να μου το στείλει.
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
το θαλασσινό τριφύλλι.

Μια φορά στα χίλια χρόνια
κελαηδούν αλλιώς τ’ αηδόνια.
Δε γελάνε μήτε κλαίνε,
μόνο λένε μόνο λένε.

Μια φορά στα χίλια χρόνια
γίνεται η αγάπη αιώνια.
Να `χεις τύχη να `χεις τύχη
κι η χρονιά να σου πετύχει.

Το θαλασσινό τριφύλλι ποιος
θα βρει να μου το στείλει.
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
το θαλασσινό τριφύλλι.

Τα τζιτζίκια

Μουσική : Λίνος Κόκοτος
Στίχοι: Oδυσσέας Ελύτης
Ερμηνεία : Μιχάλης Βιολάρης




 Η Παναγιά τα πέλαγα
κρατούσε στην ποδιά της.
Την Σίκινο, την Αμοργο
και τ’ άλλα τα παιδιά της.

Ε σεις τζιτζίκια μου άγγελοι
γεια σας κι η ώρα η καλή.
Ο βασιλιάς ο Ήλιος ζει;
Κι όλ’ αποκρίνονται μαζί.

Ζει και ζει και ζει .....
ο βασιλιάς ο ήλιος ζει.

Απο την άκρη του καιρού
και πίσω απ’ τους χειμώνες
άκουγα σφύριζε η μπουρού
κι έβγαιναν οι Γοργόνες.

Ε σεις τζιτζίκια μου άγγελοι
γεια σας κι η ώρα η καλή.
Ο βασιλιάς ο Ήλιος ζει;
Κι όλ’ αποκρίνονται μαζί.

Ζει και ζει και ζει .....
ο βασιλιάς ο ήλιος ζει.

Κι εγώ μέσα στους αχινούς
στις γούβες στ’ αρμυρίκια
σαν τους παλιούς θαλασσινούς
ρωτούσα τα τζιτζίκια:

Ε σεις τζιτζίκια μου άγγελοι
γεια σας κι η ώρα η καλή.
Ο βασιλιάς ο Ήλιος ζει;
Κι όλ’ αποκρίνονται μαζί.

Ζει και ζει και ζει .....
ο βασιλιάς ο ήλιος ζει.

Παλιά καλοκαίρια

Στίχοι: Λένα Παπά
Μουσική: Χάρης&Πάνος Κατσιμίχας
Πρώτη εκτέλεση: Χάρης&Πάνος Κατσιμίχας



Καρπίζουν μέσα μου παλιά καλοκαίρια
ανάβουνε βλέμματα αλλοτινά
θροϊζουν αγγίγματα

Τίποτα, τίποτα δεν χάθηκε στ' αλήθεια
όλα είναι εδώ, όλα είναι εδώ

Μια σπίθα μόνο ανάβει πυρκαγιές
στις θημωνιές της μνήμης
πυρκαγιές στις θημωνιές της μνήμης

Κι αν η ελπίδα το μέλλον συντηρεί
η μνήμη τρέφει το παρόν
το παρελθόν μας δικαιώνοντας

Γιατί ό,τι υπήρξε μια φορά
δεν γίνεται να πάψει να έχει υπάρξει


Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές

 Στίχοι: Γιώργου Σεφέρη
Moυσική :
Eρμηνεία : Γιώργος Μούτσιος


 

Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές
υπάρχει μια δίψα υπάρχει μια αγάπη
υπάρχει μια έκσταση,
όλα σκληρά σαν τα κοχύλια
μπορείς να τα κρατήσεις στην παλάμη σου

Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές
μέρες ολόκληρες σε κοίταζα στα μάτια
και δε σε γνώριζα μήτε με γνώριζες.

Μιά αγάπη για το καλοκαίρι

Στίχοι: Γιώργος Παπαστεφάνου
Μουσική: Γιάννης Σπανός
Ερμηνεία : Kαίτη Χωματά

 

 Μια αγάπη για το καλοκαίρι
θα `μαι κι εγώ
να σου κρατώ δροσιά στο χέρι
να σε φιλώ.
Θα μ’ αγαπάς σαν καλοκαίρι
και σαν παιδί,
μα θα μου φύγεις με τ’ αγέρι
και τη βροχή.

Μια αγάπη για το καλοκαίρι
θα `μαι κι εγώ
να σου κρατώ δροσιά στο χέρι
να σε φιλώ.
Και σαν θα `ρθει το καλοκαίρι
και σε ζητώ
θα μείνει μόνο έν’ αστέρι
να το κοιτώ.



 ΄Ολα τα πήρε το καλοκαίρι
Ο.Ελύτης (Τα ρω του έρωτα)

Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Eρμηνεία: Eλευθερία Αρβανιτάκη



Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
τ' άγριο μαλλί σου στην τρικυμία
το ραντεβού μας η ώρα μία.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
τα μαύρα μάτια σου το μαντίλι
την εκκλησούλα με το καντήλι.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι.

Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
με τα μισόλογα τα σβησμένα
τα καραβόπανα τα σχισμένα.
Μες στις αφρόσκονες και τα φύκια
όλα τα πήρε τα πήγε πέρα
τους όρκους που έτρεμαν στον αέρα.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι.



Νύχτα γλυκειά καλοκαιριού

Στίχοι, Μουσική: Γιάννης Νικολάου
Ερμηνεία Παντελής Θαλασσινός 



Νύχτα γλυκιά καλοκαιριού και νύχτα ξελογιάστρα,
κάτω απ’ το φως του φεγγαριού κουβέντα πιάνω στ’ άστρα.

Φίλοι μου, καλησπέρα σας, την πόρτα σας χτυπάμε
κι από τα φύλλα της καρδιάς γι’ αγάπη τραγουδάμε.

Νύχτα γλυκιά καλοκαιριού, ένα τρελό φεγγάρι
άκουσε το τραγούδι μας κι ήρθε να σιγοντάρει.

Φίλοι μου, καλησπέρα σας, την πόρτα σας χτυπάμε
κι από τα φύλλα της καρδιάς γι’ αγάπη τραγουδάμε.


********************************

Και για τους μικρούς μας φίλους:

Το καλοκαίρι

Μουσική Μίκης Θεοδωράκης
Στίχοι: Κωστής Παλαμάς
Ερμηνεία: Παιδική χορωδία



 


Ὁ κόσμος λάμπει
σὰν ἕνα ἀστέρι,
βουνὰ καὶ κάμποι,
δένδρα, νερά,
γιορτάζουν πάλι,
καθὼς προβάλει
τὸ καλοκαίρι.
Θεοῦ χαρά!


Φωνοῦλες γέλια
φέρνει τ᾿ ἀγέρι
μέσ᾿ ἀπ᾿ τ᾿ ἀμπέλια
τὰ καρπερά.
Παιδιὰ ἀγγελούδια
ψέλνουν τραγούδια
στὸ καλοκαίρι.
Θεοῦ χαρά!

Τὴν ὥρα τούτη
σκορπᾶ ἕνα χέρι
χάδια καὶ πλούτη,
κι ἡ γῆ φορᾶ,
σὰν μιὰ πορφύρα.
Ζωῆς πλημμύρα
τὸ καλοκαίρι.
Θεοῦ χαρά!

Ἡ φύσις πέρα
ὦ νέοι καὶ γέροι,
σὰ μιὰ μητέρα
μᾶς καρτερᾶ.
Ἡ φύσις ὅλη
σὰν περιβόλι
τὸ καλοκαίρι.
Θεοῦ χαρά!

Γλυκό καλοκαιράκι
χορωδία Σπύρου Λάμπρου


Γλυκό καλοκαιράκι αγαπημένο
με πόση εγώ λαχτάρα σε προσμένω.
Γλυκό καλοκαιράκι χαρωπό,
αχ πόσο σ' αγαπώ.

Να τρέξω πάλι στις χρυσές ακρογιαλιές
στη θάλασσα να κάνω χίλιες σκανδαλιές.
Το κύμα ν' αψηφάω το ψηλό
αχ πόσο το ποθώ.

Στην εξοχή να πάω τη μαγευτική,
σαν κατσικάκι να πηδάω εδώ κι εκεί.
Γλυκό καλοκαιράκι χαρωπό,
αχ πόσο σε ζητώ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου